Upptäck

Bang & Olufsen i Sturegallerian – kvalitet, design och hållbarhet

Varje morgon börjar Peter med en runda i butiken – justerar ljudet, känner på stämningen och ser till att varje detalj sitter. Med en passion för design, ljud och mötet med människor är han ansiktet utåt för Bang & Olufsen i Sturegallerian, där varje kund får en stund av lugn, inspiration och förstklassig service.

Hej Peter! Hur skulle du beskriva Bang & Olufsen med tre ord?
Kvalitet, design och hållbarhet. Det är produkter som både ser fantastiska ut och håller i många, många år. Man märker att det är genomtänkt in i minsta detalj – från ljudet till hur det känns att bara röra vid en fjärrkontroll.

Vad tycker du gör just er butik i Sturegallerian speciell?
Det är nog kombinationen av platsen och bemötandet. Sturegallerian har sin egen känsla, och vi försöker verkligen möta det med en personlig och avslappnad atmosfär i butiken. Det ska inte kännas som att kliva in i en vanlig elektronikbutik – här får du en lugn stund, där vi lyssnar in vad du faktiskt behöver och vill ha. Det blir mer ett samtal än en försäljning.

Hur ser en vanlig dag ut för dig här i butiken?
Jag börjar alltid med att gå en runda och se till att allt är i ordning – det ska vara snyggt, rent och inbjudande. Ljudet ska sitta, ljuset ska kännas rätt. Sen rullar dagen på med att ta emot kunder, demonstrera produkter och svara på alla möjliga frågor – stora som små. Varje dag är lite olika beroende på vilka som kommer in, och det är just det som gör jobbet så roligt.

Finns det någon produkt du själv aldrig skulle kunna vara utan?
Min B&O-TV, helt klart. Den har blivit en självklar del av mitt hem. Det handlar inte bara om bildkvaliteten – som såklart är fantastisk – utan också om hur ljudet förhöjer upplevelsen. Det blir som en biokänsla hemma i soffan, vare sig jag ser på film, lyssnar på musik eller spelar något i bakgrunden när jag lagar mat.

Teknik kan väcka både känslor och minnen – har du något speciellt ljudminne som betyder extra mycket för dig?
Ja, jag minns väldigt tydligt första gången jag hörde våra BeoLab 90-högtalare på fabriken i Struer, Danmark. Det var första gången jag verkligen förstod vad ljud kan göra med en människa. Det var så rent, så kraftfullt – nästan som att ljudet omfamnade hela kroppen. Det var ett sånt där ögonblick man aldrig glömmer.

Vad inspirerar dig mest i ditt jobb?
Det är mötet med människor. Att få hjälpa någon att hitta rätt produkt, och se hur glada de blir när allt klaffar – det är en riktig drivkraft. Och det slutar inte efter att de har handlat. Jag vill att kunderna ska känna att de alltid kan höra av sig, att vi finns där även efter köpet. Den relationen betyder mycket för mig.

Hur tror du framtiden ser ut för Bang & Olufsen – och hur möter ni den redan idag?
Bang & Olufsen fyller 100 år i år, och det är verkligen något att vara stolt över. Samtidigt är vi ett företag som hela tiden blickar framåt – med smartare teknik, nya sätt att integrera ljud i hemmet och hållbar design. Vi vill ligga i framkant, men utan att tappa det som gör oss unika: känslan, hantverket och upplevelsen.